måndag 17 oktober 2016

Lökplantering 2016

Senaste veckorna är det barnens rum som fått stå som första prioritet hemma hos oss (som ni kanske sett). Ännu har vi inte helt klart, det är lite grejer som ska upp på väggarna ännu. Jag har ett litet DIY-byggprojekt pågång till dotterns rum, så det får ni snart se här på bloggen också...

Igår kom jag mig äntligen ut i trädgården!

För 1-2 vecka sedan var jag och hämtade mina lökar som stått i en kyl i väntan på att veckorna ska gå.
Jag vill inte sätta dem för tidigt.
Risken om man sätter dem för tidigt, är att de kan ruttna bort ifall det blir en lång och blöt höst. Därför brukar jag sätta ut mina tidigast i slutet av september, men oftast i början av oktober.


Här är lökarna för våren 2017
Även om de flesta av mina tidigare lökar gick förlorade, så har jag inte köpt mycket mer än jag brukar köpa på hösten.

25 st Allium sphaerocephalon
50 st Allium Elegant (mix)
10 st Muscari 'White magic'
20 st Crocus 'Flower record'
20 st Crocus 'Prince Claus'
10 st Galanthus 'Woronowii'
15 st Fritillaria (mix)
10 st Tulipa 'Candy Prince'
10 st Tulipa 'Hakuun'
10 st Tulipa 'Queen of night'
20 st Tulipa 'Purple Prince'


En närmare presentation gruppvist ska ni få.

Det är en speciell känsla på våren, när naturen och trädgården ännu är grå och färglös, och man ser de första lökarna titta upp ur jorden eller i gräsmattan. Krokusarna hör ju speciellt till dessa, eftersom de är så tidiga. Det var ett riktigt dåligt krokusår hos mig i våras, men nu ska jag förstärka trupperna lite.


Snödroppar (Galanthus) är något som jag alltid önskat mig, men som bara inte blivit köpta. Varför? Kan jag inte svara på. Men nu har jag fått en start och nästa år ska jag skaffa mig fler.
Pärlhyacinter (Muscari) har jag haft i massor, både blåa och vita. Speciellt de blå som jag haft länga har etablerat sig och blommar i frodiga grupper. I våras såg jag lite bladverk av ett par, men det var allt! Vilken besvikelse! Blev bara en påse vita pärlhyacinter nu, eftersom jag inte såg liv alls där de vita funnits. Lever på hoppet att de blå kanske tar sig till nästa år. Annars är det bara att köpa nya, inte värre än så.
Brukar ofta köpa pärlhyacinter i kruka på våren, de sätter jag sedan ner i blomrabatterna, så har jag nöje av dem framöver också.
Kungsängsliljan (Fritillaria) hade jag i år igen en som stod där helt ensam. Satte ner ett par krukor som jag hade köpt på våren, så forhoppningsvis finns det en grupp av dem till våren. Den är så vacker och speciell med sitt rutmönster på kronbladen. Denna påse ska sätta på norrhörnet. 


Så kommer vi till Allium!
Hör nog till favoriterna på våren. Har flera olika sorter och de är trogna att komma tillbaka år efter år. I våras då jag upptäckte att nästan alla lökar gått förlorade, även alla höga Allium, så hade jag ändå kvar ett par grupper av de andra allium-sorterna.
Klotlök (Allium sphaeracephalon) älska jag! (Kolla här!)
De fick nog sitt bladverk iår, men inga blommor. Nu ska jag sätta in dem på ett annat ställe också. Jämfört med andra Allium sorter så blommar dessa betydligt senare, juli-augusti..
Kirgislök (Allium elegant) innehåller en mix av 'Purple sensation', 'Multibulbosum', 'Mount Everest', 'Violet beauty' och 'Albipilosum'. Påsen innehåller 50 lökar (10 av varje sort) som varierar i höjd mellan 40-90 cm. De olika sorterna ger en längre blomning, eftersom de är lite olika i starten. Jag har inte plats för så många lökar i en och samma rabatt, så påsen kommer att delar på tre olika rabatter, (mutterrabatten, entrérabatten och nörrhörnet). Det blir spännande att se hur jag lyckats fördela dem, eftersom de är blandade i påsen. Kan se ut hur som helst! Hade tänkt köpa till av 'Mount Everest' och 'Purple sensation', men så var de redan slut..


Blev även en blandning med Tulpaner.
Detta är sorter jag haft i entrérabatten förrut, bara den vita som jag haft en annan sort av. Jag gillar att testa nya, men ibalnd känns det skönt att gå på något man vet att funkar tillsammans och hur deras blomning tajmar.
I entrérabatten har jag nu satt ner 'Purple prince' och 'Candy prince'. Intill krypblågull ville jag ha 'Candy Prince' för de passar så bra tillsammans, (Kolla här) i länken ser ni hur den blommar samtidigt som krypblågull och avbyter sedan med Tulpanen 'Queen of night' och Allium 'Purple sensation'.
I år satte jag 'Queen of night' och 'Hakuun' (som är vita) i mutterrabatten intill en grupp av allium mix. Om jag bara hade en påse till skulle jag gärna haft dem i entrérabatten också, men tro det eller ej, jag köpte för lite!
En ganska stor besvikelse var ändå att jag kunde använda typ tre lökar av den vita tulpanen 'Hakuun'... De var fula, ihåliga och som pulver inuti löken, vissa var bara som ett skal...


Avslutar med ett kollage av mina lökar, enda som fattas är Allium Elegant mix.



Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

pioni sa...

Kevättä jo odotellaan;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen