lördag 19 november 2016

Throwback: Pysseltips inför julen

Idag ska jag bjuda på ett helt gäng med julpyssel-inlägg som jag gjort under åren här på bloggen.

Det är bara att klicka på bilderna så öppnas inlägg, så att ni kan ta en närmare titt på dem.


1. PAPPERSBOLLAR:
I julkalendern förra året hade jag ett DIY inlägg hur man gör pappersbollar att hänga upp i typ granen eller på någon annan passande plats. 



2. GRANAR AV KANTBAND
I fjolårets julkalender hade jag även ett DIY inlägg om små tyg-granar. Dessa funkar också fint att hänga i julgranen, eller som jag gjorde, på en gren som hänger i kökstaket (kan lika bra vara en vas med grenar man hänger upp dem på, och kanske virrar in en ledslinga..).


3. KOTTBOLLAR & DÖRRKRANS
Kottbollar är så enkla att göra och kan varieras med olika storlekar och olika sorters kottar. Man kan spaya dem i en annan färg eoch med exempelvis glitter eller snöspray.




4. HJÄRTA AV GRAN
Formade en grov järntråd till ett hjärta och klädde in det med kvistar av gran. Min lämnade odekorerad denna gång, men den kan göras på många olika vis och med olika material. Den trivs dock bättre ute, inne barrar den av snabbt. Ädelgran eller tall fäller inte barren.



5. MOSSGRAN
Av en plåtkruka, blompinnar, torr stickmassa och mossa gjorde jag en gran som är dekorerad med stjärna på toppen, silverband med snöflingor och batteridriven ledslinga. Den har torkat fint, så även om den gjordes 2013, så är den duglig att ha framme ännu. Tycker man att den ser lite tråkig ut när mossan blivit grådaskig, så kan man lossa på ljusslingan och bandet, och klä på ett varv till med mossa.
När ni klickar på bilden kommer ni till inlägget från pysselkvällen på Sunds där jag gjorde den, tyvärr inga bilder steg-för-steg, men istället massor av inspirationsbilder på annat trevligt.



6.VÄXTSTÖD BLIR TILL TRÄD
Under skoltiden då jag hade praktik på Sunds Trädgård gjorde jag en vinterdekoration av ett klätterstöd. Materialen är kvistar och kottar av tall med mossa och ledslinga. Tanken är att den ska påminna om ett träd, men ändå inte. Lät lite järn vara framme här och där iställe för att klä in hela stödet..



7. INKLÄDDA JULGRANSBOLLAR
Stickade överdrag till gamla julgransbollar. Gillar dessa... borde göra fler...
Steg-för-steg bilder i inlägget, bara att klicka på bilden.



Ursäktar bilderna i det sista inlägget. De är tagna med gamla kameran och kollage-mallen jag använde för att klippa ihop bilderna förminskade dem, så jag kan inte göra dem större utan att de blir suddiga, man kan säga att bloggen har utvecklats.

Hoppas detta ger er lite inspiration. Jag fick iallafall inspis att göra nåt nytt pyssel.
Men mer om det en annan gång!

/Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Isas Trädgård sa...

Så många roliga tips - granarna av kantband gick jag igång på. Dom måste jag gå in och kika på hur du har gjort !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen