torsdag 26 januari 2017

Tulpaner, vårfeelis och halka

Våren är verkligen i luften, men är inte så säker på att det är så bra... inte ännu.

Efter att vi varit ner på några minusgrader så är det återigen +6 grader. Ute är det extremt halt och blött. Det betyder att marken blir allt mer blöt och kompakt, inte alls bra för rötterna, de vill ju också ha sitt syre. Trädgården behöver också sin vinter, och då menar jag en vit vinter med massor av snö.


Visst är det skönt att sitta här vid köksbordet framför vasen med de fina rosalila tulpanerna jag fick av en väninna igår, blicka ut genom fönstret och mötas av solens bländande strålar. Härligt, riktigt härligt.
Men sänk inte blicken, håll den högt, annars ser man bara den blöta och blanka isen som gör att jag inte ens vågar gå ut! Hade planerat att idag är dagen jag ska ut på en promenad (får jag inte upp dragkedjan på jackan så går jag in till grannen och ber om hjälp), men nu känns det inte som ett alternativ alls. Jag är rädd att det slutar illa om jag slinter omkull och faller på handen... surt... riktigt surt.


Men visst finns det guldkorn i vardagen, även om det känns lite ensamt att sitta här hemma, utan att vara kapabel att göra nånting.

Igår fick jag dricka kaffe, prata och skratta när en väninna kom förbi med croassanter och tulpaner. På kvällen kom en granne in med laxsoppa så att jag inte behöver fundera på matlagningen. Dagen innan kom mamma hit och vek undan kläderna jag tvättade innan operationen. En annan granne ringde på förmiddagen och förberedde mig på att hon bakat paj och kommer över på kaffe när barnen kommer hem från skolan! Vi fick en trevlig pratstund och hon bjöd på en jättegod saltpaj. Bara smulor fanns kvar i formen...

Visst är världen full av härliga människor!

Idag är det dessutom torsdag, vilket betyder att det bästa programmet som just nu sänds på tv kommer ikväll. Det är ju förstås Mandelmanns gård! Så ni vet att ikväll mellan kl.22-23 är jag inte anträffbar... 😊

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen