tisdag 7 mars 2017

DIY: Vika enkla fröpåsar


Det händer ganska ofta att man kanske köper på sig mera frön än man egentligen behöver.
Man vill ju ha ett utbud av flera olika salladssorter, morotssorter osv.. Ibland inehåller fröpåsarna 10 frön men ibland kan de innehålla 100-500 frön. Jag har köpt på mig en mängd olika salladsfrön iår, jag kommer att odla på större yta, så det behövs en del, men inte såhär mycket!

Exempelvis sallad som är en färskvara och kommer med 200-400 frön/påse ungefär, och jag har köpt mellan 10-20 olika sorter.


Men frön är jättefina gå-bort-presenter, ifall man vet att mottagaren också gillar att odla.
Varför inte vika en trevlig påse att ge bort dem i när man ändå är pågång?!

Här ska ni få se en busenkel variant!


Denna variant av påse blir kvadratisk.
Man kan göra dem av vanligt printpapper, färgat papper eller varför inte mönstrat.

1. Klipp ut papper som är fyrkantiga.
För denna storlek går det åt ett A4 papper till två påsar.

2. Vik ihop till motsatt hörn så att det blir till en triangel.

3. Vik sedan spetsarna en bit över mittpunkten, så att det börjar likna ett öppet kuvert.

4. Skriv på påsen vilken sorts frö den innehåller.

5. Häll i lite frön i påsen och vik ner kanten.


Jag försluter påsen med ett litet klistermärke.


Kändes det oklart hur jag gjorde?
Här finns ett kort filmklipp:

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen