söndag 2 april 2017

Det börjar bli trångt bland såbretten!

Att göra plats för all förkultivering i förrådet var nog det bästa jag gjort på länge!

Plister sticklingarna tycks må bra och har börjat sträcka på sig.
Temperaturen ligger mellan 15-18 grader här ute och jag har växtbelysning som är lika långt som bordets bredd.



Det har funkat riktigt fint hittills.
En del sådder bar jag in för att de skulle få gro i en temperatur över 20 grader. Sedan när de grott så bär jag ut dem tillbaka. Resterande får gro här ute i förrådet.

Jag har inte börjat så tidigt med mina sådder, så ännu har jag det inte så grönskande här ute, men man behöver ju någonstans att förvara alla plantor sedan bredsådderna ska omskolas också. Men ibland är det svårt att behärska sig. Ifall vintersådden jag har ute i plastbackarna fungerar så ska ju de också ha plats någonstans ifall våren blir kall och utdragen...

Liten tagetes 'Tangerine Gem' och Zinnia (en sort som blir 40 cm hög och en som blir 80 cm) har grott redan 1.4. (Såddes 28.3)
 Hade ju lite missöde med mina chili/paprikaplantor, så jag sådde nya 3 veckor senare. De växer på och ser friska ut, men kan hända att de blir lite sena med fruktsättningen. Som tur går de att skörda som gröna frukter och mognar sedan inne.


Idag sådde jag återigen ett gäng frön.
Jag sår inte stora mängder åt gången, utan mindre mängd, och istället sår jag flera gånger.
Idag sådde jag frilandsgurka (6 pluggar), zucchini (6 pluggar), lila grönkål (6 pluggar) och kålrabbi (både grön och lila variant, 9 pluggar av varje).


Frilandsgurkan hade jag frön av som gått ut september 2016, och jag har ganska många frön. Därför sådde jag två frö i varje plugg. Skulle nåt av fröna inte gro, så får jag ändå ett fyllt brette. Skulle båda fröna gro så tar jag bort det svagare.


Hade ett litet hörn ledigt på den ena brickan, så jag passade på att så en liten kruka med dill. Jag sådde ett kluster så att det kommer upp som en tuva. Ska göra flera krukor senare nångång.


Lekte på lite med photoshop igår och fixade till några nya vattenstämpel till mina bilder.
Vad tycker ni om denna?

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Gillar dina vattenstämplar ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen