måndag 3 april 2017

En tur ut till odlingslotten

Börjar bli smått otålig...
Kan inte snön smälta bort nu så att jag får börja fixa min odlingslott??!
Vill ju börja NU, helst redan förra veckan!

Var en sväng med sonen för att kolla läget en kväll...


Mycket snö var det här.
Jag hade turen att hitta en lott som består mestadels av vanlig åkermark. En del lotter kan vara fulla av hallonbuskar, sly (vide eller björk), lupiner eller fullstora träd.


På mitten av lotten är ett par kullar. Ser nästan ut som att det någongång blivit avstjälpt något här.
I framkanten står ännu komposten, men den ska flyttas bort.


Några enstaka björkar och små videstammar finns här, men det mesta är gräs och lite fröställningar av brännässlor kunde jag se. Men man vet ju aldrig vilka ogräsgömmor som kommer fram sedan...
(i bakgrunden skymtar vattenposten, så ni ser hur nära den är)


När jag fått bort rötterna av slyet så ska lotten jämnas upp, det gör vi inte förhand, utan tar hjälp av agromatic. Det är ju ganska ojämnt som ni såg här ovan, så en jämn yta gör jobbet enklare när jag ska börja breda ut all kartong och tidningspapper som jag samlat på mig.

Materialet som blir över när lotten är uppjämnad
tänkte jag göra en limpa av.
Jag ska göra en lång bänk av materialet som jag sedan sätter en yta stallgödsel på och ännu avslutar med vanlig jord. Skulle gärna lagt en yta organiskt material också i form av löv, gräsklipp eller liknande, men hinner troligtvis inte få tag i det innan limpan görs.

Jag tänkte faktiskt täcka med nån typ av markduk eller plast för att göra det mörkt under så att ogräsrötterna/-frön inte ska uppdagas i odlingen. Sedan tar jag några hål och stoppar ner pumpaplantor som får täcka in limpan. Förhoppningsvis har jag följande år en fin jord att använda.
Jag har så stor yta som ska fixas på en gång, så jag hinner antagligen inte få tag i tillräckligt med material för täckodling överrallt...


Sonen var mest fascinerad av isen i diket... Den gick inte att stampa sönder!
Detta är precis bakom min lott. Här till höger kan ni se vattenposten, finns några på området, jag råkar ha en behändigt nära tillhands!


Hoppas att den blöta snön som kommit i helgen och de varma dagarna som utlovats i veckan ska tina upp eländet så att jag kan börja på. Det är mycket jobb ännu innan jag får igång min odling här.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen