onsdag 12 juli 2017

Astrantia major, Stjärnflocka

Snart är det dags för stjärnflockan att ta steget ut på scenen, dags att stråla i rabatterna!


Jag har lite olika sorter i min rabatt. Några köpte på plantbutiken och några har jag fått från någons trädgård. Det gör också att jag inte vet sortnamnet på alla. Borde vara 4-5 olika sorter...
En blek som skiftar i rosa och en vit som skiftar i grönt...


Mellanrosa och mörkrosa...


Denna mörka skönhet borde vara Astrantia major 'star of treasure'.
Så mörk och intensiv!


Och denna är eventuellt 'Star of fire'...


Bra att tänka på är att denna växt frösår sig rätt mycket, speciellt de ljusare sorterna. Klipp bort innan de blommat över och ta in dem i vasen, så slipper man en massa småplantor över hela rabatten. De funkar toppen som snittblomma, och den egenskapen gillar jag i mina blomrabatter. 

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen