söndag 7 januari 2018

Frösortering

Fattar inte varifrån alla frön kommer??
Eller jo.. nog fattar jag... men ändå.. Vem skaffar så här mycket frön? Då har jag ju inte ens köpt nå frön ännu.



Jag har en del frön som behöver skaffas ännu.

exempelvis:
Sommarmorot 'Sugersnax'
Bondböna + en lila bondböna
några salladssorter
(även om jag har mer salladsfrön än jag behöver, men de jag ska beställa är värme- och torktåliga.)
Grönkål
Svartkål
Savoykål
Lila Pak Choi
Broccoli
ev. vitkål..



Sen är det ju blomfröna också...
Det blir inte direkt nå nya av dem, kanske ett par bara...


Har inte uppdaterat min frölista, men nu har jag gått igenom fröna, fotograferat dem i grupper och sorterat in dem i lådorna.
Nästa steg är att fundera vad jag vill odla, vad som saknas, vad jag kan byta bort och vad som ska köpas till.

En ordentlig odlingsplan borde göras, både för köksträdgården och odlingslotten.
Planen (även om den kan ändra) är bra att titta tillbaka på för att få ett fungerande växelbruk. Mitt problem är att jag inte har tillräckligt många odlingslådor hemma för att få det att fungera till 100 %. Varför då? Undrar ni säkert. Det är enkelt. En del "grupper" i växelbruket tar mera utrymme än andra. När dessa grupper då ska rotera så blir det nästan alltid någon låda som inte har 4 år mellan grödorna, bara för att jag vill ha mer av vissa grönsaker. Mitt största problem är morötterna, sen kålsläktet. Löken får man alltid in med något annat på nåt sätt, men det är inte bara 1+1+1+1 hos mig.

Odlingslotten är inte alls kartlagd ännu.
Jag har ju fotograferat och dokumenterat. Men någon karta har jag inte skissat upp, ännu. Det måste jag göra för att få in ett bra system från början med mitt växelbruk.



Ordning och reda ska det vara, annars blir det så krångligt när man väl ska börja så.
Konstaterade dock att jag nog har en låda för lite.. Blev lite trångt..

Jag brukar fundera lite vad jag ska så innan jag åker ut till odlingslotten. Då kan jag plocka med mig ett gäng påsar i en låda istället för att slarva med alla frölådor. Men ibland gör jag nog det också...

Idag ska jag iväg och träffa mitt trädgårdskaffe-gäng!
Ska bli så roligt, även om alla inte kunde komma. Det blir knytkalas-lunch, fröbyte och trädgårdssnack... Ska bli så roligt. Känner att jag måste få prata av mig nu. Sa jag redan att det ska bli roligt??!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen