tisdag 13 februari 2018

Funderingar i köksträdgården

En odlingsplan för köksträdgården, här hemma i trädgården, klurade jag på i höstas samtidigt som jag putsade upp i mina odlingslådor (förberedde dem för vintersådd).

Köksträdgårdens odlingsplan för 2018 hittas HÄR.

Något jag ännu inte planerat in är krukodling och eventuellt förstorad odlingsyta...
Jag skulle verkligen vilja lyckas med chili och tomater, men jag har inget växthus och de senaste somrarna har inte varit något att hurra över.



Förra året var helt katastrof!
Våren var kall och sen, sommaren kall och ganska regnig. Jag odlade en del tomater i kruka och resten hade jag dedikerat en halv odlingslåda till. Chili hade jag i enskilda krukor och en större kruka med tre plantor. Hade även en paprika, men den fick bara ett par frukter som ruttnade bort redan som 2-3 cm stora. Jag fick inte plocka många mogna tomater inte, utan fick plocka in dem gröna, för att eftermogna i köket. Chili plockade jag in typ 1-2 av efter att de andra blivit köldskadade..
Katastrof!

En tanke är att fixa några fönster som skulle skydda, eller bygga ett litet växtskåp på terassen för mina plantor. Något jag har tänkt på i flera år men inte kommit mig för att förverkliga.

Så här ser det ut runt köksträdgården nu när det kommit lite snö på nya stenmuren. Snön gör att den inte ser så nygrävd ut mera.



Nu är det gott om utrymme framför kaninburen och utmed hela skogskanten.


Något som verkligen börjar knaga på är vintersådden!
Den har jag tänkt vänta med ännu på friland. Vi ska åka en vecka på semester innan jag tar mig an frilandsodlingen. I plastback kommer jag antagligen så ännu denna månad innan semestern. Vi har dessutom plusgrader nu, så det är ingen idé att ha för bråttom när man bor såhär långt norrut, vi har garanterat en kall period ännu innan något ska börja gro och växa.


Rikligt med snö har vi. Det syns tydligt hur tjockt snölagret är nu när maken skuttat bort snön så att stenarna blev synliga.
Det är nästan så att man inte ens ser övre kannten av odlingslådorna.


Planen ser lite annorlunda ut iår tack vare utrymmet jag har på odlingslotten.
Kommer inte att bli alltför många sorter, utan mest det som vi använder mycket av dagligen. Kommer ha lite kålväxter, men mest för att ha lite för den sena skörden utan att behöva ta sig ut till odlingslotten. Sådant som jag odlar mer mängder av för att frysa in, förvara, sylta osv odlas mer av på lotten.

Min slarviga skiss i blyerts är kanske inte så tydlig för er att läsa, men i länken jag hade i början av inlägget hittar ni en bra beskrivning där jag går igenom låda för låda och pratar om växelbruk mm.


Mina hallon och björnbärsplantor har hållits bra i stödet vi svetsade ihop. Eller snarare jag som gjorde ritningen på och måttbeställde bitarna av armeringsjärn. Sen fick maken svetsa (lite hjälpte jag till att hålla i). Bra att ha dessa händiga män!


Igår skulle jag så mina chilifrön, men mina såjordspåsar hade lämnat ute i höstas och de är nu fastfrusna.. sååå typiskt!
Fick åka iväg till Sunds och köpa en säck såjordssubstrat. När jag kom hem plockade jag fram drivlådan och lite tråg för bredsådd. Öppnade frölådan och bläddrade i sektionen med chili, tomater och paprika. Men var fanns chili?? Jag hade glömt att skaffa frön till chili! helt otroligt!
Nu har jag frön påkommande iallafall, så jag får skjuta upp sådden några dagar.


Nu har ni verkligen fått lyssna/läsa om alla dagens funderingar här *hahahaa* Så kan det vara ibland när man får fart på tangenterna.

Min plan för odlingslotten 2018 hittar ni HÄR!

Gjorde en film med dottern, som delar mitt trädgårdsintresse.
Vill ni se den så är det bara att klicka HÄR.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen