fredag 9 februari 2018

Tema: Groddar & microleaf

På lördag kl.10-14 kan man hitta mig på Sunds Trädgård i Jakobstad under deras "Tema-Lördag".

Odla superfoods
Groddar och microleaf

Det kommer att finnas en infopunkt i butiken. Där hittar ni mig och Fredrik Sandström. Fredrik berättar, ger råd och tips samt svarar på era frågor. Jag står där bredvid och ger er smakprov och tipsar om användningen.

Jag gillar själv att odla lite microleaf/smörgåsgrönt inne vintertid.
Skaffade mig nyligen ett groddtråg för att slippa använda jord eller hushållspapper som underlag för krassen. Går ju att odla annat på den också.

Så här ser det ut när jag driver upp min krasse:
(obs, inlägget är inget samarbete utan bara mitt eget intresse för produkten)


Med groddtråget följer 4 portionspåsar med frön.
Bara att fylla vatten i behållaren och hälla ut fröna på den perforerade brickan.
Sedan är det viktigt att fröna inte torkar. Spraya vatten på dem 2-4 gånger per dag.

Redan följande dag kan man se fröna spricka upp och små rötter som söker sig ner i vattnet.


Runt andra dagen börjar man skymta grönt, och nu går utvecklingen snabbt framåt.



De får mycket rötter som fyller vattenbehållaren.
På bara ca fem-sex dagar finns skördeklar smörgåskrasse att sätta på mackan, i sallad eller direkt på maten.
En riktigt smakhöjare med sin starka karaktäristiska smak.



Att ha ett tråg utan jord är väldigt tacksamt ifall man vill klippa grönt direkt över smörgåsen. Allt hålls på stället och inga spår av jord finns. Enkelt och rent.


Fröna kan komma upp i lite olika takt.
När man skördar av krassen skapar det utrymme för de som kommer senare. 1-2 dagar senare syns det knappt att det skördats.


Ha inte krassen att stå för länge sedan den är klar, och byt vattnet dagligen. Det är en färskvara och de geleaktiga fröna kan börja mögla ifall de står länge sedan krassen är skördeklar.


Skaffade även en groddbox.
Eftersom jag har flera groddningar pågång samtidigt, men bara en box, så tog jag vad jag hade, glasburkar och tyg.


Man börjar med att blötlädda över natten eller i några timmar. Sedan sköljer man dem några gånger per dag. Första 2-3 dagarna ska de stå lite mörkt och sedan 2-3 dagar ljust.

1. blötläggning   2. Två dagar senare, synliga groddar   3. Ytterligare två dagar senare, synlig grönska.


Det kan variera på olika sorter, men man behöver mellan 6-10 dagar ungefär innan det är klart.

Det är viktigt att groddarna sköljs 2-3 ggr/dag.
Kom även ihåg att färdiga groddar är färskvara och håller bara i några dagar.

Därför lönar det sig att inte grodda för mycket åt gången, utan istället starta upp dem med några dagars mellanrum.

Groddarna jag använde denna gång är LinsMix (linser) och HotMix (rädisa och senap)


Hotmix på rädisa och senap

Linsmix på linser

Har inte groddat dem förr, inte heller smakat dem.
Därför ska det bli extra intressant att smaka när de är klara, (förhoppningsvis imorgon!).

Älskar groddar och har dem väldigt gärna på sallad, som tillbehör eller på mina majskakor. Dessutom har de bra näringsvärden som tillskott i kosten. Sedan gör det att min odlingsfeber stillas lite när jag kan odla smörgåsgrönt inomhus. Det är risk att man påbörjar

Vi ses imorgon om ni har vägarna förbi Sunds!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen