måndag 26 mars 2018

Nematoder & Sorsmyggor

I min trädgård håller jag mig till biologisk bekämpning.

Har jag problem med nån ohyra så blir det oftast mekanisk bekämpning eller biologiska preparat och hemmakonster. Detta beror helt på vad det gäller för angrepp. 

Nyligen så berättade jag i ett inlägg om Sorgmyggorna som för första gången dykt upp i mina försådder.

Nu har jag vattnat ut nematoder i chilikrukorna!


Nej, det var inte juice jag kom hem med från jobbet iförrgår, men det var den behållare som fanns tillhands just då...
Min kollega hade beställt efter nematoder mot sorgmyggor, och jag hade möjlighet att köpa en "bit" av det. När jag skulle åka hem för dagen stod flaska på bordet med färdigt uppblötta nematoder. Bra service!


Steinernema feltiae
Nematoder mot Sorgmyggor

Till vänster: Nematoder uppblötta i vatten.
Till höger: Gelén/slagg som lämnar kvar i bottnet på flaskan efter att man hällt bort det klara vattnet till en kanna. 

Nematoderna kommer i en massa där de är i vila i äggstadiet.
När de blandas ut i vatten kläcks äggen. Kvar i bottnet blir en slaggprodukt av massan de funnits i och skalrester från äggen. Denna massa får lämna kvar på bottnet och man häller av det klara vattnet till en kanna, blandar upp med mera vatten och vattnar ut i krukorna.

Nematoderna är mikroskopiskt små ryggradslösa rundmaskar, som livnär sig på sorgmyggans larver.
När den vattnas ut i krukorna letar den aktivt upp sorgmyggornas ägg och larver. De äter inte slut på resurerna direkt, eftersom de använder larven som ett hölje där de lägger egna ägg som i sin tur kläcks och behöver föda.
Nematoderna är helt ofarliga för växter, människor och djur!


Gula limfällor är en bra produkt i förebyggande syfte, som dessutom hjälper dig upptäcka och identifiera angrepp i tid.

När jag driver upp mina plantor sätter jag alltid ut gula limfällor.
Skulle jag få vattenflugor eller blomflugor med jorden så dras de till de gula limfällorna, eftersom de tror att det är pollen. Där fastnar de i limmet, som är sött och påminner om nektar. När de väl sitter där så upptäcker man själv lättare att man har något som flyger runt bland sådderna/plantorna och får dem dessutom identifierade.
Limfällorna jag använder är en biologisk produkt från Neudorff, som har ett giftfritt lim.

När första generationen flugor/sorgmyggor kläcks och börjar flyga runt så kan man klara sig undan problem ifall man fångar in dem i limfällorna. vuxna sorgmyggor skadar inte plantorna, men de lägger ägg i krukorna som sedan utvecklas till larver. Tänk på att problemet fortsätter om fullt utvecklade sorgmyggor flyger runt.
Det är larverna som är den stora boven!
Larverna äter plantornas rötter och kan därför vara förödande för känsligare växter. Fångar man in alla vuxna innan äggen läggs i krukorna så är det enkelt löst. Följande steg är att vattna ut nematoder som äter upp larverna.


Vill man få tag i nematoder så finns det firmor på nätet eller så kan man vända sig till välsorterade trädgårdshandlar. Nematoder är en levande färskvara och finns väldigt sällan i lager, ifall man inte råkar ha tur. Förvaras i kyl (svalt och mörkt).

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen