fredag 16 mars 2018

Pelargon sticklingar

Efter att jag fick mina nya provsvar och det konstaterades att jag igen/ännu har angina och måste på årets tredje antibiotikakur så blev jag lite less.
Vad gör man då?
Jo, man åker och köper plantor!
Denna gång blev det pelargonsticklingar.


Iår testar jag en ny produkt, växtmossa.

Växtmossan är ett användningsklart odlingssubstrat som är kalkat och gödslat.
Passar för ex. plantodling, krukväxter och sommarblommor. Den har  pH 6,2 och NPK 12-6-20.

Egenskaper:
- Lätt att vattna. Mossan lagrar vatten som växterna kan utnyttja.
- Växtmossan har en luftig struktur som främjar rötternas välbefinnande.
- Mossan är luftig även när den är våt, vilket minskar risken för övervattning.
- Ingen skorpbildning. Mossan absorberar vatten effektivt även när den har torkat.
- Vitmossa har visat sig förhindra tillväxten av många microber som är skadliga för växten.
- Råvara 100% förnybar vitmossa. 

Produkten har jag alltså inte använt tidigare, så detta är ett test för att se om sticklingarna gillar miljön i den här typen av jord.


Jag har blandat upp min växtmossa med plantjord, ungefär 50/50.

Sedan har jag fyllt krukorna (strl. 12cm), gjort ett hål för pluggen och planterat ner sticklingen. Lite jord har jag fyllt till runt kanterna för att inte pluggen ska sticka upp, då kan den torka snabbare.


Breda svartmålade träpinnar och vit penna, använde jag till namnskyltarna.


Jag köpte tre olika sorter av pelargonerna:

2 st Apple Blossom
2 st Drottning Ingrid
3 st Pink Pandora


Något så rogivande med att plantera sticklingar. Att pilla på med jord överlag. Sådan terapi för själen.
Jag är ju lite av en multitaskare... Vilket inte alltid är så bra, inte för hjärnan iallafall. Att bolla med fem saker samtidigt är utmattande för hjärnan och inte så effektivt heller. Men när jag står och pillar i jorden, sår några frön, planterar om något... Då gör jag bara en sak, inget annat, och hjärnan får vila lite.


Nu ska mina sticklingar få växa till sig.
Senare kommer jag att toppa dem för att få buskigare plantor. De kommer även få lite gödsel när rotsystemet kommit igång och till våren ska de få flytta till större krukor ute.



Ha en skön fredag!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen