måndag 16 april 2018

Förgro potatis - FILM


Så var det dags!
Sättpotatisen landade i butiken förra veckan.


Förra året odlade jag potatis för första gången.
Jag odlade sorterna Jussi och Colomba. Jättenöjd var jag med sorterna. De var goda, tidiga och det gick att göra potatismos på dem när de var nyskördade, utan att det blev klistrigt! Därför valde jag att odla samma sorter även iår, men 1 kg mer än förra året...

Jag börjar med att plocka ut dem på ett par centimeter tjockt jordlager. Här för de ligga tills vädret tillåter mig att plantera ut dem. Nu som då får de en skvätt vatten för att jorden inte ska bli för torr.



Nedan hittar ni ett filmklipp om hur jag gör och hur plantorna såg ut förra året. Jag visar även hur jag skördar potatis.



Brukar du odlade potatis?
Vilka sorter är dina favoriter?


Under etiketten "Potatis" hittar du mer att läsa!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen