torsdag 3 maj 2018

Hamstrar naturmaterial till odlingslotten


Nu när alla krattar gräsmattan så kommer massor av bra material att använda i odlingen. Det är torrt fjolårsgräs och löv, med eventuellt lite annat material. För ett par dagar sedan postade min kollega en bild på sina stora lövhögar som hon krattat ihop. Min spontana kommentar var typ "oj så fint odlingsmaterial du samlat ihop!". Dröjde inte länge innan meddelat kom "Vill du komma och hämta bort mina högar?".


Med släpet fullt körde jag på kvällen ut det till odlingslotten, sju säckar fulla av fint odlingsmaterial!
Min skottkärra som stått ut där över vintern hade lite väl lite luft i däcket, så det blev bra träning att springa upp ooch ner för backen.



Tror att det är fåglar som gått varvet runt alla mina odlingsbäddar och sprättat runt grästuvorna som jag lämnade på i höstas (rester av täckodlingen med gräsklipp). Jag fick gå och putta upp det tillbaka i bäddarna.

Tanken med besöket på lotten, så sent på kvällen, var att leverera säckarna, sätta bågarna under fiberduken där morötter blev sådda och sedan åka hem... Så blir det ju aldrig!
Jag hann gå igenom 3-4 bäddar och rensa bort rotogräs som stuckit sig upp. Nu väntar jag bara på ett tillfälle då jag har tid att åka ut dit tillbaka och fortsätta. Ska svänga om jorden lite också för att se hur materialt i mina odlingslimpor ser ut. Sen ska jag höja på dem och plantera ut lite plantor och så mera frön. Iår ska jag vara tidigare med att sätta ut potatisen.


Nu är även bågarna på plats så att morötterna har rum att växa upp.


Så småningom ska jag äntligen bli av med komposten som står här också.
Den tar onödigt mycket plats och används inte av någon. Själv både täckodlar jag och använder mina skörderester mm som jordförbättring som svängs ner i jorden.



Halva lotten är ännu orörd.
Planen är att fixa det under säsongen så att jag ska ha hela lotten till mitt förfogande. Nu är ena halvan mera en lagringsplats för jordhögen och halmbalar...


Det blev lite sent, som ni sett på bildkvaliteten... Det var skymt och fullmåne när jag åkte hem. Fridfullt, tyst och skönt var det iallafall.

Igår var även en granne och lämnade 4 säckar på gården som de krattat ihop på deras gård. Idag stod 3 säckar till där, men ingen aning vem som kommit hit med dem! Tacksam är jag, för nu har jag bara mera material!

#odlingsnörd
#onemanstrashisanothermanstreasure

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen