fredag 27 oktober 2017

Blommig fredag: Förändring

Den stora förändringen i min trädgård, (som även gav mig det stora intresset för odling,) var 2012 då vi grävde om på bakgården och gjorde bl.a. en helt ny köksträdgård!

Häng på, nu går vi 12 år tillbaka i tiden!

(Bilderna är plockade från en blandning av tidigare inlägg, innan jag fixade om layouten på min blogg, då jag inte hade utrymme för större bilder än så här..)

2004 flyttade vi in i vårat hus och vi hann även börja på med trädgården samma år.
Jag kämpade på några år med mitt grönsaksland, men sedan gav jag upp! Jag gjorde om odlingsbädden till en tredje bädd med jordgubbar och lilla bädden byggdes in till en tvådelad odlingslåda.



Här växer det igen!
Gräs, lupiner, ogräs, ja t.o.m en rosbuske hittade in bland mina jordgubbsplantor. Vitklöver och gräs kröp in i barken under vinbärsbuskarna som stod på rad i L-form för att rama in köksträdgården.


Visst odlade jag en del innan också, men mest jordgubbar, kryddor och lite annat smått.
Det trivdes inget vidare, förrutom ogräset, det trivdes hur bra som helst!

Här är de sista bilderna innan vi påbörjade vårat projekt!



Här var de nya odlingslådorna byggda och vi var redo att ta hem grävmaskinen!
De skulle inte stå här mitt på gräset, utan jag hade bara måttat ut hur de skulle placeras på den nya platsen.


Har ju en händig man som är effektiv vid spakarna, så vi grävde om och plockade stenkanten på en helg. Kanten fortsätter på andra sidan av bakgården också, så det var mycket sten.




Efter att vi fått stenkanten uppbyggd så kunde vi plocka in lådorna och täcka in gångarna. Sen hann vi även bygga en port. Bilden nedan är från ett inlägg där jag visar vilka funderingar jag hade om slutfinnichen..


2013, mitt första odlingsår i nya köksträdgården!
Har aldrig satt så lite tid på skötsel och aldrig fått så mycket skörd!
(Och nu har jag skaffat ny kamera)


2015 fixade jag äntligen gången in till köksträdgården och kanstenen som blev förlängd för att ge utrymme för 3 st buskblåbär.



 Mellan portstolparna gjorde jag en gång av kullersten som jag slog ner i 0-2 grus.


Våren 2016 gräde jag upp de två minsta lådorna, där jag hade kryddväxter, och flyttade på dem för att få utrymme för två stora lådor. 9 odlingslådor är nu 11.


De två nya stora odlingslådorna fylldes lika snabbt som ni kan säga "morot". Man kan aldrig få för många lådor/bäddar att odla i. Det är alltid utrymmesbrist!


Och så en bild från augusti 2017 som avslutning...


Var det någon förändring?

Kolla in Blommig fredag för att se mer förändringar!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Åååå, jag är helt förälskad i stödmurarna! Verkligen stor förändring med tjusigt resultat. Jag odlar både i lådor och 150 kvm täckodling på friland och håller med om att det verkligen är mycket enklare i lådorna. Man vet var man har jorden. Gångarna är lätta att rensa. Det ser alltid prydligt ut och det är roligt att vara där.
Kul att se utvecklingen. Bara att gratulera till ett väl utfört jobb!
/Anette

Maribel sa...

Hej Kitty!
Det kan man kalla förändring. När man tittar på foton bakåt i tiden, då ser man allt man åstadkommit. Ser jättefint ut.
Trevlig helg /Marika

Veronica sa...

Ja, oj vilken förändring! Och vad otroligt mycket grönsaker du får plats med.
Jag gillar att det är vackert i en köksträdgård och det är det verkligen i din :)

//Veronica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen